Skip to main content

Pintakäsittely ei välttämättä vaikuta lopputuotteen toimintaan. Silti pintakäsittely voi ratkaista sen, minkä tuotteen ostaja valitsee. Tässä artikkelissa kerromme, miksi pintakäsittelyyn kannattaa panostaa.

Upouusi autosi kimmeltää kevätauringossa, kun esittelet uutta ostostasi uteliaille naapureillesi. Ensimmäisen kurakelin jälkeen kurvaat uuden ajokkisi pesuun. Auto kiiltää jälleen, ja kotimatkalla tunnet naapureidesi katsellen menopeliäsi ihaillen – jopa hieman kadehtien.

Kotipihassa huomaat, että pesuvesi huuhtoi mukaansa keulan logon kiiltävän kromipinnan. Ajo-ominaisuudet ovat ennallaan, mutta naapureiden katseissa välähtikin vahingonilo eikä kateus. Kymmenien tuhansien ostoksesi yksi mitätön muoviosa tuntuu yhtäkkiä lähes yhtä merkitykselliseltä kuin ajokkisi kauniisti kehräävä moottori.

Laatumielikuva syntyy kokonaisuudesta

Onneksi heräät painajaisestasi ja kun menet tarkistamaan autosi keulan, logon kromi on ennallaan. Tietenkin, koska huippuautomerkit panostavat jokaiseen yksityiskohtaan.

Tällaisilla pienillä yksityiskohdilla on suuri merkitys laatumielikuvan, ja niiden huomioiminen voi ratkaista sen, onko lopputuote ihan hyvä vai loistava. Parhaan mahdollisen pintakäsittelyn avulla viimeistellyillä yksityiskohdilla et anna kilpailijoillesi turhaa etumatkaa laatumielikuvan suhteen.

Suosittelemme sinkkinikkeliä pintakäsittelymateriaaliksi erityisesti sellaisiin tuotteisiin, joiden tulee kestää korroosiota erittäin hyvin. Sinkkinikkeli varmistaa, että lopputuotteesi yksityiskohdat kestävät niin olosuhteita kuin aikaakin ja että tuotteesi on mahdollisimman laadukas.

Pintakäsittelyn pieni lisäkustannus voi varmistaa tulevat jättikaupat

Sinkkinikkeli maksaa enemmän kuin esimerkiksi sähkösinkitys. Miksi siis maksaa sinkkinikkelistä, kun pinnoitteen voisi saada halvemmallakin?

Pintakäsittely viimeistelee yksityiskohdat, joilla ei välttämättä ole merkitystä tuotteen toimivuuteen mutta joilla on merkitystä tuotteen käyttäjälle. Kuvittele esimerkiksi tilanne, jossa yritys myy asiakkaalleen miljoonalla eurolla työkoneita. Kilpailijan myyntihinta samoille koneille on tuhat euroa kalliimpi, koska koneiden pintakäsittelyyn on käytetty kalliimpaa päällystettä.

Asiakas ottaa molempien toimittajien koneet käyttöönsä samaan aikaan ja samoihin olosuhteisiin. Pian tuhat euroa edullisemman kaupan koneiden pienet sähkösinkityt metalliosat ruostuvat, kun taas toisen myyjän koneet hohtavat yhä viimeisintä yksityiskohtaa myöden.

Korroosiosta johtuen asiakas haluaa tehdä jatkokaupat ainoastaan kalliimmasta koneesta. Mikä loppu viimeksi oli kaikkein kalleinta? Pinnoite vai sen merkityksen unohtaminen? Sen sijaan tulevat lisäkaupat voivat jäädä toteutumatta, mikäli asiakas on tyytymätön tuotteen laatuun.